به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در نشست سالانه مدیران سازمان بنادر و دریانوردی که در محل این سازمان برگزار شد با اشاره به اینکه علیرغم همه مزاحمتهاو دشمنیها علیه ایران، کشور در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ رشد اقتصادی متفاوتی را تجربه کرد، اظهار داشت: با توجه به شیوع ویروس کرونا که همه دنیا را متاثر کرد و ایران هم بخشی از آن بود و بعضی مسائل مربوط به سیاستهای داخلی کشور در بحث تجارت، در بخش تجارت داخلی به خصوص صادرات شاهد عملکرد مثبتی در بنادر کشور بودیم و این مساله جای قدردانی و تشکر را دارد.
وی افزود: در جلسات قبلی روی این موضوع تاکید داشتیم که باید قابلیت عملکرد بنادر را به شکل جدی و گسترده افزایش دهیم و این مساله باید در بهرهوری راندمان بنادر هم از لحاظ مدیریتی و سیستم و همچنین تجهیزات به یک نقطه استاندارد بینالمللی برسد.
اسلامی ادامه داد: به این ترتیب باید زمان انتظار برای تخلیه و بارگیری از پذیرش تا خروج شناور در کوتاهترین زمان و در بهترین شرایط و نازلترین قیمت باشد تا یک فضای رقابتی را به وجود بیاوریم. این مساله مهم است و براساس آمار و ارقامی که در چندسال گذشته داشتهایم، میزان تخلیه و بارگیریها کاهش پیدا کرده و قابل مقایسه با سالهای گذشته نبوده که باید مورد اهتمام باشد و لازم است به آن توجه ویژهای شود.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه سازمان بنادر و دریانوردی لازم است نقش حاکمیتی خودش را به بهترین شکل ایفا کند، گفت: کشتیها نباید بیشتر از نرم در بنادر بمانند و با تاخیر کار آنها انجام شود. سازمان بنادر باید نقش حاکمیتی خودش را در بنادر به بهترین شکل ایفا کند و نباید اجازه داده شود تعلل دیگر سازمانهای دیگر در بنادر خللی در عملکرد آن ایجاد کند.
این عضو کابینه دولت دوازدهم درخصوص لزوم توسعه سرمایهگذاری در بنادر که باید به شکل هدفمند انجام گیرد، تصریح کرد: تقاضاها برای سرمایهگذاری در بنادر باید با اهداف ما تطابق داشته باشد. به این ترتیب در مسیر توسعه اقتصادی و جذب سرمایهگذار باید فراخوانها به شکلی باشد که منطبق بر برنامههای توسعهای در نظر گرفته شده باشد.
وی افزود: باید روی این موضوع اهتمام ویژه داشته باشیم تا در تجارت جهانی و برای دستیابی به اهداف بزرگ اقتصادی به ویژه در بحث تبادلات تجاری اوراسیا و اقیاوس هند و معادلاتی که ما را در چهارراه جهانی قرار داده است، به بهترین شکل ایفای نقش داشته باشیم. در کریدور شرق و غرب و شمال و جنوب باید بتوانیم کسب و کارهایی را رونق دهیم که تسریعکننده و شتابدهنده کسب و کارهای لجستیکی و اقتصادی بین شرکتهایی باشد که درگیر این فرآیند هم در حوزه اوراسیا و هم اقیانوس هند هستند.
اسلامی ادامه داد: به این ترتیب با مذاکرات و تبادلاتی که با کشورهای منطقه وجود دارد و اهدافی که آنها پیگیری میکنند، مهم است که سرمایه گذاری در بنادر هم با همین رویکرد انجام گیرد تا کارساز و اثربخشی داشته باشد.
وزیر راه و شهرسازی افزود:در این شرایط یکی از مباحث مهم در مسیر توسعه سازمان بنادر و در نیل به اهداف آینده، بحث کشتیرانی و توسعه ظرفیت دریانوردی است. ایران کشوری بزرگ و دریایی است که متاسفانه از فرصتهای علمی، فناوری و اشتغال دریایی حداقل بهرهوری را داشتهایم.
وی ادامه داد:سال گذشته شعار "دریانورد ایرانی و ناوگان ایرانی" مطرح شد و این لازم است که برای این کار هدف داشته باشیم که یکی از آنها ایجاد خطوط جدید کشتیرانی است. خطوطی که بتواند بخشی از اقتصاد دریایی را در بر داشته باشد چرا که ما هم اکنون کمتر از یک درصد جهان در این حوزه فعال هستیم. قطعا این حق ایران است که بیش از این ظرفیت داشته باشد و در بازار دریانوردی کار کند.
اسلامی ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی نباید تصور قبل را داشته باشد و باید بداند که دریانوردی از وظایف این سازمان است. بر این اساس برای ایجاد خطوط کشتیرانی جدید که میتوانند سهم لجستیک بالاتری برای کشور به ارمغان بیاورند باید برنامههای کیفی و کمی داشته باشیم.
اسلامی تاکید کرد: در این زمینه تجهیز بنادر به ظرفیت رو-رو برای ریل و کامیون از ضرورتهای اجتنابناپذیر است که در دریای شمال و جنوب باید به آن پرداخته شود. به این شکل میتوانیم به افزایش راندمان و جابهجایی بارهای فاسدشدنی به خصوص میوه و ترهبار کمک کنیم تا خیلی زود به مقاصد خود برسند.
وی ادامه داد: امروز ما در کشور ظرفیت مازاد تولید محصولات باغی و پروتئینی را داریم که باید بتوانیم این محصولات را از مزرعه تا بندر با کمک حمل و نقل ترکیبی با حداکثر سرعت و راندمان جابهجا کنیم. به همین منظور ظرفیت گذاشتن روی ریل و رو-رو لازم است با عنایت ویژه از سوی سازمان بنادر گسترش پیدا کرده و دنبال شود.
اسلامی تصریح کرد: در یک برنامه ۱۴ ساله از ۸۶ تاکنون حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان به نرخ ثابت توسط بخش خصوصی و دولت سرمایهگذاری شده و ظرفیت بنادر در این مدت ۳ برابر افزایش پیدا کرده است. مسالهای که بیانگر این است که به شکل مشخص استعداد جذب سرمایه در بنادر روزافزون است.
وی در پایان گفت: اگر سازمان بنادر برنامه محور حرکت کند با تثبیت یک برنامه ۵ ساله، میتوانیم هدف ۵۰۰ میلیون تن در سال را دنبال کنیم که لازم است برای فراخوان الزامات این سرمایهگذاری هم اکنون طرحریزی داشته و در این مدت افزایش ظرفیت و تحول را شاهد باشیم. قطعا توسعه خطوط کشتیرانی میتوانند در شکوفایی اقتصاد ایران نقش ایفا کرده و فرصتی برای رونق اشتغال و تولید در کشور باشد.